سئو (SEO) چیست؟

واژه انگلیسی SEO مخفف Search Engine Optimization است که معادل فارسی آن سئو یا «بهینه سازی موتور جستجو» گرفته شده است. به تعبیر دیگر، سئو فرایند کسب و افزایش کیفی و کمی ترافیکِ وب‌سایت از نتایج جستجوی رایگان، ارگانیک و طبیعی در موتورهای جستجوست. همه موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل، بینگ و یاهو نتایج جستجوی اولیه دارند که در آن مطالب یا ویدیوها و غیره بر اساس مرتبط بودنِ محتوا با جستجو یا همان نیاز کاربر رتبه‌بندی می‌شوند. منظور از ترافیک رایگان، ارگانیک و طبیعی ترافیکی است که بدون پرداخت هزینه‌ی تبلیغات یا Paid Search Ads به موتور جستجو حاصل می‌شود. برای درک بهتر بیاید به تعاریف جداگانه بپردازیم:

سئو چیست: برخی مفاهیم

  • کیفیت ترافیک: وب‌سایت شما می‌تواند بازدیدکنندگان بسیاری جذب کند، اما اگر گوگل به آنها بگوید که شما فروشنده‌ی پوشاک هستید ولی در واقع در سایت‌تان شارژ تلفن همراه بفروشید این به معنای ترافیک با کیفیت نخواهد بود. شما باید بازدیدکنندگانی را جذب کنید که واقعا به‌دنبال محصولات یا خدماتی باشند که در وب‌سایت‌تان ارائه می‌دهید.
  • کمیت ترافیک: وقتی کاربرانی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند از صفحه‌ی نتایج موتور جستجو یا SERPs روی لینک سایت شما کلیک بکنند این ترافیک خوب است و هرچه بیشتر باشد بهتر است.
  • نتایج ارگانیک: تبلیغات بخش عمده‌ای از صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو را دربر می‌گیرند. اما نتایج یا ترافیک ارگانیک هر نوع ترافیکی است که شما هیچ پولی بابت آن نداده‌اید.

به تصویر زیر نگاه کنید، دو قسمت آبی رنگ نتایج تبلیغاتی هستند. بخش سفید مرتبط با اخبار است و بخش زرد رنگ نتیجه‌ی ارگانیک است که قطعا سئوی خوبی دارد. شاید کم‌تر متوجه این تبلیغات در صفحه‌ی اول گوگل شده باشید. اما کافی است با یک آی‌پی خارج از ایران در گوگل جستجو کنید تا حجم تبلیغات را مشاهده کنید.

سئو: نتایج یک جستجو در گوگل
نتایج یک جستجو

موتور جستجو؟

شاید با خود فکر کنید که یک موتور جستجو وب‌سایتی است که به آن می‌روید و سوالی در باکس جستجو تایپ می‌کنید و موتور جستجو سپس به شکلی جادویی لیست بلندی از صفحه‌ها را به شما ارائه می‌دهد که احتمالا‌ً پاسخ‌هایی هستند به سوال‌تان. این کاملاً درست است. اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چه اتفاقی پشت این لیست‌های بلند رخ می‌دهد؟

روش کار اینگونه است: به عنوان مثال، گوگل یک crawler یا خزنده‌ی وب دارد که در اینترنت به جستجوی هر نوع اطلاعاتی می‌پردازد که می‌تواند بیابد. این خزنده سپس تمام اطلاعاتی را که یافته است جمع‌آوری کرده و فهرست یا index می‌کند. این فهرست سپس وارد الگوریتمی (الگوریتم گوگل) می‌شود که هدفش تطبیق‌دادن همه‌ی آن اطلاعات و داده‌ها با جستجوی کاربر است. عوامل بسیاری (200 فاکتور) در این الگوریتم موتور جستجوی گوگل و در نتیجه سئو دخیل هستند که در نوشته‌های بعدی به‌طور جامع بررسی خواهند شد. برخی از ‌مهم‌ترین عوامل:

  • تعداد و کیفیت لینک‌هایی که به دامنه یا domain ارجاع می‌دهند.
  • طول محتوا
  • قابل‌خواندن بودن محتوا
  • منحصربه‌فرد بودن محتوا
  • سرعت بارگذاری سایت
  • ترافیک سایت
  • کمیت و کیفیت حضور در شبکه‌های اجتماعی
  • کلیدواژه های به‌کار گرفته‌شده
  • تراکم کلیدواژه‌ها
  • تصاویر به‌کار گرفته‌شده

برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد مکانیسم گوگل پست گوگل چگونه کار می کند را مشاهده کنید.

بهینه‌سازی

تا اینجا به‌طور بسیار خلاصه به SE از SEO پرداختیم، یعنی به بخش موتور جستجو. بخش O یا بهینه‌سازی جایی است که افرادی که محتوا را تولید (نگارش) می‌کنند و روی وب‌سایت‌شان قرار می‌دهند آن را جذاب و مفید می‌کنند تا موتور جستجو محتوایی که تولید کرده‌اند را ببیند و کاربری هم که با این محتوا روبه‌رو می‌شود آن را بپسندد. بهینه‌سازی اَشکال مختلفی دارد، از مفید و موثر و به‌اندازه بودن کاراکترهای عناوین متا title tag و شرح‌های متا meta description گرفته تا ارجاعات داخلی وب‌سایت.

در این پست تلاش بر این بود تا شرح خلاصه‌ای از برخی مفاهیم و تعاریف ابتدایی به مخاطب ارائه شود. در نوشته‌های بعدی به ارائه دیگر مفاهیم و شرح مبسوط جزئیات خواهیم پرداخت.

 

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *