رویکردهای کلی به سئو: کلاه سفید و کلاه سیاه

در نوشته قبلی تلاش کردیم مفهوم سئو را شرح بدهیم و به طور کلی مشخص کنیم که سئو به چه چیزی اطلاق می‌شود. به‌طور کلی انواع سئو را می‌توان در دو رویکرد کلی دسته بندی کرد: رویکرد کلاه سفید و رویکرد کلاه سیاه. اما یک رویکرد دیگر نیز وجود دارد که در پایان این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد. به‌هرحال، این دو مفهوم بویژه در حوزه هک مطرح هستند. هکرهای کلاه سفید آنهایی هستند که اقداماتی مفید انجام می‌دهند، به عنوان مثال نفوذ می‌کنند اما بدون اهداف مخرب و بد. دلیل این کار نیز به‌طور عمده بررسی امنیت سیستم‌ها و شبکه‌ها یا همان تست نفوذ است. این افراد در برخی مواقع با شرکت‌ها قراردادی برای کشف نقاط ضعف سیستم‌ها و شبکه‌ها می‌بندند و تلاش می‌کنند با رعایت کلیه اصول هک اخلاقی راه‌های نفوذ را بیابند. هکرهای کلاه سفید نقش مهمی در تحکیم لایه‌های حفاظتی شبکه‌ها و سیستم‌ها دارند و در جهان آزادانه فعالیت می‌کنند. اما هکرهای کلاه سیاه درست در نقطه‌ی عکس هکرهای کلاه سفید قرار دارند. آنها برای سود یا اهداف شخصی و گاه نیات غیراخلاقی دست به نفوذ به سیستم‌ها و اَعمال زیان‌بار و مخرب می‌زنند و سایت‌ها را تخریب می‌کنند یا اطلاعاتی را به سرقت می‌برند. حالا به مسئله انواع سئو و سئوکارهای کلاه سفید و سئوکارهای کلاه سیاه می‌رسیم.

رویکردهای کلی به سئو

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه: تعاریف و تفاوت‌ها

سئوکار کلاه سفید از تکنیک‌ها و روش‌هایی برای بهبود رتبه‌ی یک وب‌سایت در موتور جستجو استفاده می‌کند که تناقضی با دستورالعمل‌های موتورهای جستجو (به طور عمده گوگل) ندارند. اما سئوکار کلاه سیاه از نقاط ضعف موجود در الگوریتم موتور جستجو سوء استفاده می‌کند تا رتبه‌بندی یک وب‌سایت را ارتقاء ببخشد. تکنیک‌ها و روش‌های به‌کار گرفته شده از سوی سئوکار کلاه سیاه در تناقض کامل با دستورالعمل‌های موتور جستجو قرار دارند.

برخی تکنیک‌های سئوکار کلاه سفید:

  • تولید محتوایی با کیفیت بالا
  • بهینه‌سازی و ساختاربندی‌ مجدد HTML وب‌سایت
  • راه‌اندازی کمپین‌های لینک‌گیری به کمک محتوای با کیفیت

برخی تکنیک‌های سئوکار کلاه سیاه:

  • اسپم لینک
  • استفاده‌ی بیش از حد از کلیدواژه یا keyword stuffing
  • لینک‌ها و متون پنهان (لینک‌ها و متونی که خزنده‌ی گوگل می‌تواند ببیند اما بازدید‌کننده‌ی سایت نمی‌تواند.)

اما در این میان مفهومی دیگر نیز وجود دارد: سئوکار کلاه خاکستری. در واقع رویکرد کلاه خاکستری بین دو رویکرد قبلی قرار می‌گیرد و در تعریف آن می‌توان گفت که رویکرد کلاه خاکستری رویکردی است که از روش‌ها و تکنیک‌هایی استفاده می‌کند که از لحاظ فنی قانونی و مجازند، اما از لحاظ اخلاقی شک‌برانگیز و شاید روزی در دسته‌ی روش‌ها و تکنیک‌های کلاه سیاه قرار بگیرد. به عنوان مثال، برخی خرید لینک را کلاه خاکستری می‌دانند اما در واقع طبق دستورالعمل‌های گوگل در دسته‌ی غیرقانونی و کلاه سیاه قرار دارد. مثالی دیگر: یک تکنیک مشخص در سئوکاری خاکستری این است که هرگاه جایی در وب‌سایتی یا انجمنی نظر می‌دهید بهانه‌ای برای ارجاع به سایت خودتان از طریق قرار دادن لینک در متن نظر بیابید. جالب اینکه بیشتر شرکت‌های (حداقل شرکت‌های خارجی که با این تکنیک‌ها آشنایی بیشتری دارند) فعال در حوزه‌ی سئو در بخش خاکستری فعالیت می‌کنند زیرا اغلب از سوی مشتری‌های خود تحت فشار قرار دارند تا سریع‌تر به نتیجه برسند.

در این پست انواع سئو را مشخص کردیم و به بررسی رویکردها پرداختیم: کلاه سفید، کلاه سیاه، و کلاه خاکستری. در پست‌های بعدی به بررسی انواع تکنیک‌ها و روش‌های موجود در هر رویکرد خواهیم پرداخت.

 

به اشتراک بگذارید...

2 نظر در “رویکردهای کلی به سئو: کلاه سفید و کلاه سیاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *