سئو و رتبه سایت: چک لیست فاکتورهای مهم سئو در سال 2018

با توجه به پایان سال 2017، در این نوشته به برخی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه سایت در سال 2018 نگاهی خواهیم داشت. این مقاله البته به‌طور عمده ترجمه‌ای است از مقاله‌ی رند فیشکین، از بنیانگذران سایت Moz که در آن برخی فاکتورهای رتبه سایت در سال پیش رو را بررسی کرده است. همچنین می‌توانید نوشته‌های قبلی در مورد سئو و دیجیتال مارکتینگ را نیز در بخش‌های مربوطه مشاهده کنید.

سئو و رتبه سایت

 

سئو و رتبه سایت: فاکتورهای مهم

فاکتور اول: داشتن URL در دسترس و قابل خزیده‌شدن (Crawl) که گوگل بتواند به‌راحتی محتوای آن را خزیده و تجزیه‌ کند.

نکته‌ی اصلی این است که می‌خواهیم عنکبوت‌ها یا Spider های گوگل بتوانند وارد صفحات وب‌سایت شوند، محتوای متنی آن را درک کنند، محتوای بصری تصاویر و ویدیوها یا هر چیز دیگری را که در صفحه دارید بفهمند و بتوانند این محتوا را در فهرست یا ایندکس خود ثبت کنند. این مهم‌ترین فاکتور در سئو و رتبه است و بدون این فاکتور بقیه موارد که در ادامه ذکر شده‌اند بی‌معنا خواهند بود.

فاکتور دوم: جستجو برای کلیدواژه.

فعالان حوزه‌ی سئو باید کلمات و کلیدواژه‌هایی را که کاربران برای یافتن پاسخ به سوالات‌شان در حوزه‌‌های مختلف استفاده می‌کنند بشناسند و بیابند. این‌ها باید سوالات و مشکلاتی باشند که وب‌سایت یا سازمان‌تان قدم در راه رفع شان بردارد. اینجا کلیدواژه‌ی اصلی و کلیدواژه‌های جانبیِ مرتبط با قصد و هدف کاربر از جستجو مهم هستند. این قصدِ پشتِ کلیدواژه‌ها باید با قصد و هدف محتوای تولید‌شده‌ی شما یک‌سان باشد تا بتواند به کاربر خدمت‌رسانی کند. وقتی این مسائل را مد نظر قرار بدهید می‌توانید کلیدواژه‌های اصلی و جانبی خود را برای تلاش های بهینه‌سازی و افزایش رتبه سایت متمرکز کنید.

 

فاکتور سوم: بررسی صفحه‌ی‌ نتایج جستجوی گوگل برای یافتن محتوایی که گوگل آن را با کلیدواژه‌های جستجوشده مرتبط می‌داند.

صفحه‌ی‌ نتایج جستجوی گوگل را بررسی کنید؛ کلیدواژه‌ها را جستجو کنید و نتایج را مشاهده کنید. این نتایج به شما کمک می‌کنند تا بفهمید گوگل چه محتوایی را با کلیدواژه‌ی مورد نظر مرتبط می‌داند. به نظر گوگل چه نوع محتوایی پاسخگوی جستجوی این کلیدواژه است؟ این کار در واقع شناسایی قصد و هدف، نوع محتوای مورد نیاز، و یافتن خلاء محتوایی است. اگر بتوانید خلائی بیابید که کسی به آن نپرداخته باشد می‌توانید آن خلاء را پر کنید، رتبه سایت خود را افزایش داده و جای خود را در صفحه‌ی نتایج کسب کنید. در مورد تولید محتوا نیز باید دقت کنید که بهترین محتوای ممکن را برای حل مشکل جستجوکننده و ارائه‌ی پاسخ به نیاز وی تولید کنید. در غیر این‌صورت جایی در صفحه‌ی اول نتایج نخواهید داشت.

فاکتور چهارم: انتخاب عنوان و توضیح متای متقاعدکننده.

گوگل هنوز هم اکثر مواقع از توضیح متا (Meta Description) استفاده می‌کند. در برخی موارد حتی کل توضیح متا و عنوان کامل را استفاده می‌کند. گاهی اوقات URL صفحه هم در اسنیپت ها و اِلِمان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسنیپت اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در صفحه‌ی جستجو ظاهر می‌شود و ظاهرش نقش زیادی در تعداد کلیک‌هایی که روی آن می‌شود دارد. اسنیپت فرصتی است که به کاربر بگویید «روی لینک من کلیک کنید، نه روی لینک‌های دیگر». اگر بتوانید این موارد را با در نظر گرفتن کلیدواژه‌ها و ارتباط محتوایی بهینه کنید یک گام از رقبا جلوتر خواهید بود و رتبه سایت تان افزایش می‌یابد. در این زمینه، حتما نوشته مرتبط با شروع سئو سایت که جزئیات عنوان و توضیح متا را شرح می دهد نیز پرداخته است مطالعه کنید.

فاکتور پنجم: بهینه‌سازی صفحه برای سرعت بالای بارگذاری و البته زیبایی.

وب‌سایت هم باید از لحاظ بصری و UI خوب و مناسب باشد و هم از لحاظ تجربه‌ی کاربر یا UX. کاربران وب‌سایت باید بتوانند کارشان را به‌راحتی، با امنیت، سرعت بالا و روی هر دستگاهی انجام بدهند. امنیت اهمیت بسیاری دارد. HTTPS تنها چیز نیست، اما اکنون در زمینه‌ی رتبه سایت برای گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد و همچنان که در سال‌های 2016 و 2017 اهمیت داشت، در سال 2018 نیز مهم باقی خواهد ماند.

به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *