سئو در سایت: شروع کار

در این نوشته به بررسی سئو در سایت (یا سئو سایت – on-page SEO) و شروع کار سئو و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت. در نوشته‌های قبلی رویکردهای کلی به سئو و انواع سئو را مورد بررسی مختصر قرار دادیم؛ پس اگر آنها را مطالعه نکرده‌اید حتما قبل از خواندن این نوشتار با آنها شروع کنید.

سئو در سایت

همانطور که قبلاً گفته شد در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ سئو و خاصه سئو در سایت (on-page SEO) نقشی اساسی ایفا می‌کند. و نقطه‌ی شروع و نقطه‌ی پایان کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ نیز معمولاً یک وب سایت است. وب‌سایت بنیان و اساس دیجیتال مارکتینگ است. وب‌سایت شما مِلکی است که کسب و کارتان در اینترنت دارد، جایی که در آن به کمک‌ محتوای خوب و غنی و مفید در مورد خدمات و محصولات‌تان به مخاطب اطلاعات ارائه می‌کنید. اما مسئله این است که داشتن وب‌سایتی زیبا کافی نیست و مسئله‌ی مهم‌تر بهینه‌بودن این وب‌سایت است. در نوشته‌های قبلی گفتیم که هر روز به تعداد افرادی که از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. از این‌رو، بسیار مهم است که وقتی فردی در موتور جستجو به‌دنبال کالا یا خدماتی است که وب‌سایت شما ارئه می‌کند بتواند وب‌سایت شما را در صفحه‌ی نتایج جستجو ببیند. اینجاست که سئو در سایت و به طور کلی بهینه‌سازی موتور جستجو نقش اساسی خود را ایفا می‌کند.

 

سئو: بهینه‌سازی موتور جستجو

رویکرد سنتی به سئو دو قسمت داشت: سئو در سایت (on-page SEO) و سئو خارج از سایت (off-page SEO). در ابتدایی‌ترین شکل، سئو در سایت استفاده و به‌کارگیری هدفمند کلیدواژه‌ها در عناوین صفحات (title)، در عناوین متن (heading)، توضیحات متا (meta description) و دیگر اِلِمان‌های قابل مشاهده در یک‌ وب‌سایت است. البته مسائل فنی دیگری نیز دخیل هستند که بعداً به آنها پرداخته خواهد شد. سئو خارج از سایت نیز به‌طور کلی به بهبود و افزایش اعتبار وب‌سایت مرتبط است. این یعنی سئو خارج از سایت عمدتاً به وب‌سایت‌های دیگری که به وب‌سایت شما لینک (بک لینک) داده‌اند بستگی دارد. هدف کلی در سئو خارج از سایت کسب همین بلک‌لینک‌ها از وب‌سایت‌های مهم و مرتبط است.

رویکرد مدرن به سئو

در گذشته هدف سئو تحت‌تاثیر قراردادن موتور جستجو با هدف کسب رتبه‌ی بیشتر به کمک بک‌لینک‌ها و پر کردن صفحات وب‌سایت از کلیدواژه‌ها بود. اما امروزه موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر شده‌اند و به‌راحتی می‌توانند تفاوت بین وب‌سایتی اسپمی را که پر از مطالب غیرمرتبط و تکراری است و می‌خواهد موتور جستجو را فریب بدهد و وب‌سایتی که محتوایی با کیفیت بالا و مرتبط ارائه‌ می‌کند تشخیص بدهند. از این‌رو، سئوی مدرن به معنای بهینه‌سازی برای جستجو‌کننده یا همان کاربر است و نه برای موتور جستجو و این باعث شده است سئو در سایت اهمیتی بیش از پیش بیابد.

 

شروع سئو در سایت: 5 گام اساسی

1. عنوان صفحه یا page title:

عنوان صفحه همان متنی است که در هنگام بازدید از یک صفحه در قسمت بالای مرورگر اینترنتی‌تان می‌بینید. این عنوان همان عنوانی است که موتور جستجو نیز از آن استفاده می‌کند:

نمایش عنوان صفحه در مرورگر و موتور جستجو

 

بسته به وب‌سایت یا پنل مدیریت محتوایی که دارید می‌توانید عنوان صفحه‌ را به روش‌های مختلف ایجاد یا ویرایش کنید. این عنوان در html وب‌سایت‌تان بین تگ <title> قرار دارد. مراحل نوشتن بهترین عنوان صفحه وب‌سایت:

  1. عنوان صفحه‌ای بنویسید که توصیفی باشد و مطابق با محتوای همان صفحه باشد.
  2. کلیدواژه‌های مرتبط را در عنوان استفاده کنید.
  3. کلیدواژه‌ها را تا حد ممکن در ابتدای عبارت عنوان قرار بدهید.
  4. عنوان هیچ‌گاه بیشتر از 70 کلمه نباشد.
  5. عنوان برند یا شرکت یا وب‌سایت‌تان را در انتهای عنوان صفحه قرار بدهید (اگر فضا دارید).
  6. برای هر یک از صفحات وب‌سایت‌تان از عنوانی متفاوت استفاده کنید و از عناوین تکراری استفاده نکنید.

2. توضیحات متا یا meta description:

توضیح متا یا شرح متا خلاصه‌ای کوتاه است که می توانید برای یک صفحه‌ بنویسید و موتور جستجو نیز آن را در صفحه‌ی نتایج نمایش می‌دهد:

روش نوشتن توضیح متا

این توضیحات تاثیری در رتبه‌ی موتور جستجو ندارند اما در زمینه‌ی نرخ کلیک روی لینک تاثیر بسزایی دارند. توضیح متا باید نوشته‌ای خلاصه و متقاعدکننده باشد که در واقع به توضیح محتوای صفحه‌ی مورد نظر می‌پردازد و مخاطب را قانع می‌کند که روی لینک وب‌سایت شما کلیک کند. مراحل نوشتن بهترین توصیح متا:

  1. باید توضیح یا شرحِ خلاصه، مفید و قانع‌کننده و بر اساس محتوای صفحه‌ی مورد نظر باشد.
  2. بهتر است بین 130 تا 160 کاراکتر باشد.
  3. باید حاوی کلیدواژه‌ی اصلی که صفحه درمورد آن نوشته شده است باشد. مثلا اگر صفحه‌ی مورد نظر در مورد دیجیتال مارکتینگ است عبارت «دیجیتال مارکتینگ» باید در توضیح متا باشد.
  4. بهتر است از جمله مجهول استفاده نکنید و جمله فاعل داشته باشد. مثلا: «آیا دوست دارید در کسب و کار خود موفق باشید؟» به جای «موفقیت در کسب و کار».
  5. باید منحصر به فرد و جذاب باشد. از توضیحات متای تکراری برای صفحات یا نوشته‌های مختلف استفاده نکنید.

3. عناوین متن یا headings:

موتورهای جستجو و نیز کاربرِ جستجوکننده به عناوین موجود در صفحه یا متن بیشتر از خودِ متن یا محتوا توجه می‌کنند. بسیاری از کاربران ممکن است سریع صفحه را بالا و پایین کنند تا عنوانی را که به‌دنبالش هستند بیابند. به همین دلیل استفاده از عناوین در متن و قراردادن کلیدواژه‌های مرتبط در عنوان بسیار مهم است.

استفاده از عنوان در متن و صفحه

باید این نکته را به‌یاد داشته باشید که تگ‌های h1 در مقایسه با تگ‌های h2 و h3 به متن اهمیت بیشتری می‌دهند. و البته استفاده زیاد از عناوین در یک صفحه هم از اهمیت آنها می‌کاهد. بنابراین بهترین رویه این است که در متن یا صفحه‌ی خود فقط یک تگ یا عنوان h1 داشته باشید و اگر متن‌تان طولانی است برای عناوین بعدی از تگ‌ h2 استفاده کنید. تگ‌ h3 نیز بهتر است برای مشخص کردن عنوان یک پاراگراف استفاده شود.

4. تصاویر یا images:

تصاویر در یک صفحه‌ منجر به بهبود تجربه‌ی کاربر یا همان UX می‌شوند. درباره‌ی UX بعداً صحبت خواهیم کرد. اما به‌هنگام استفاده از تصویر در وب‌سایت خود باید به این نکات توجه کنید:

  1. در استفاده از تصاویر افراط نکنید. استفاده بیش از حد از تصاویر منجر به سنگین‌شدن صفحه می‌شود و این هم روی تجربه‌ی کاربر و هم روی سئو تاثیری منفی می‌گذارد زیرا برای موتور جستجو سرعت بارگذاری صفحه بسیار مهم است.
  2. حتماً alt text برای عکس تعریف کنید. ممکن است به هر دلیلی عکس در صفحه نشان داده نشود. برای اینکه مطمئن شوید کاربر در صورت نشان‌داده‌نشدن عکس نیز می‌تواند بفهمد که تصویر چه چیزی را نشان می‌دهد حتما توضیحی در alt text بنویسید. این کار همچین باعث می‌شود که موتور جستجو بفهمد این عکس مرتبط با محتوای صفحه‌ی شماست. این چیزی است که در الگوریتم موتور جستجو در نظر گرفته شده است و منجر می‌شود وقتی کسی مثلاً در بخش تصاویر گوگل به‌دنبال عکسی با موضوع مرتبط می‌گردد با عکس صفحه‌ی شما مواجه شود. سعی کنید در نوشتن alt text در یک جمله عکس و ویژگی‌هایش را توصیف کنید.

برای درک بهتر alt text به تصویر زیر که نمونه‌ی جستجوی یک عکس است دقت کنید:

اضافه کردن alt text به متن

5. ساختار نشانی وب یا URL:

نشانی وبِ یک صفحه، آدرس آن در اینترنت است. مثلا صفحه‌ی اصلی در این وب‌سایت //seofaq.ir است. ساختار url یعنی اینکه متن در url شما چگونه مرتب شده است و نشانی‌ صفحه‌های مختلف وب‌سایت شما چه رابطه‌ای با یکدیگر دارند. وقتی نشانی وب صفحات وب‌سایت‌تان را تعیین می‌کنید به این نکات توجه داشته باشید:

  1. از کلیدواژه‌های مرتبط با متن در url نیز استفاده کنید.
  2. کلیدواژه‌های جدا از هم را با هایفن (-) جدا کنید. مثلا برای صفحه‌ای با محتوای انواع سئو: seofaq.ir/seo-types
  3. به کمک url محتوای صفحه را مشخص کنید تا جستجوکننده از محتوای صفحه باخبر شود. به نظر شما کدام یک از این دو url بهتر است؟
    • seofaq.ir/seo-types/white-hat-seo
    • seofaq.ir/1234/pid-11
  4. اگر آدرس صفحه‌ای را تغییر می‌دهید حتما از انتقال 301 استفاده کنید تا موتور جستجو و نیز کاربر به صفحه‌ی جدید منتقل شوند و با پیغام «404 یافت نشد» روبرو نشوند.

در این نوشته تلاش کردیم سئو در سایت (یا سئو سایت – on-page SEO) و آغاز کار سئو و دیجیتال مارکتینگ را با ارائه برخی اصول کلی شروع کنیم. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ رابطه‌ی تنگاتنگی با سئو دارد پیش از پرداختن به آن باید به شرح اصول اولیه‌ی سئو بپردازیم و سپس وارد این بحث گسترده خواهیم شد. در این مرحله، می‌توانید برای آشنایی با کلیات‌ نوشتار «دیجیتال مارکتینگ چیست» را مطالعه کنید.

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *