سئو: گوگل چگونه کار می‌کند؟

در نوشته‌های قبلی به برخی مبانی کلی سئو پرداخته شد و می‌توانید آنها را در بخش سئو بیابید. در این پست، که در سطح مقدماتی است به گوگل خواهیم پرداخت. مکانیسم گوگل چیست؟ گوگل در واقع چه کاری انجام می‌دهد؟ درک مکانیسم گوگل می‌تواند در طراحی استراتژی‌های کارآمد سئو تاثیر بسزایی داشته باشد.

گوگل چگونه کار می‌کند

مکانیسم گوگل: گوگل چگونه کار می‌کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل لینک‌ها را دنبال می‌کنند، از یک صفحه‌ی وب به صفحه‌ای دیگر. گوگل دارای یک خزنده‌ی وب یا crawler، یک فهرست یا ایندکس و یک الگوریتم است. خزنده‌ی گوگل لینک‌ها را در وب دنبال می‌کند. این خزنده 24 ساعته در اینترنت جستجو می‌کند و نسخه‌ی HTML همه‌ی صفحات را در دیتابیستی عظیم که فهرست یا ایندکس نام دارد ذخیره می‌کند. وقتی خزنده‌ی گوگل دوباره به وب‌سایت شما برسد و صفحات جدید یا اصلاح‌شده‌ای بیابد فهرست خود را به‌روز رسانی می‌کند. سپس نسخه‌ی جدید این صفحات ذخیره می‌شود. اینکه خزنده‌ی گوگل چقدر به وب‌سایت شما سر می‌زند بستگی به ترافیک وب‌سایت‌ و میزان تغییراتی که در آن ایجاد می‌کنید دارد. برای اینکه گوگل از وجود سایت شما مطلع شود ابتدا باید یک لینک از وب‌سایتی دیگر – که قبلا در فهرست گوگل ذخیره شده است – به وب‌سایت شما ارجاع بدهد. اگر خزنده‌های گوگل آن لینک را دنبال کنند و به وب‌سایت شما برسند وب‌سایت‌تان برای اولین بار بررسی شده و به فهرست گوگل اضافه می‌شود. از آن به بعد وب‌سایت شما نیز می‌تواند در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود. یک راه حل ساده برای اینکه بدانید آیا وب‌سایت‌تان به فهرست اضافه شده یا نه این است که وارد گوگل شوید و عبارت site:example.com (به جای example.com آدرس وب‌سایت خودتان را بگذارید) را جستجو کنید. اگر در صفحه‌ی نتایج جستجو سایت‌تان را مشاهده کردید یعنی وارد فهرست شده‌اید و اگر جستجو نتیجه‌ای نداشت یعنی هنوز خزنده‌های گوگل سراغ وب‌سایت‌تان نیامده‌اند.

الگوریتم مخفی گوگل:

پس از اینکه وب‌سایت شما فهرست یا همان ایندکس شد گوگل می‌تواند آن را در نتایج جستجو نشان بدهد. گوگل تلاش می‌کند واژه یا عبارت جستجو شده را با صفحات وبی که فهرست کرده است مطابقت بدهد. گوگل برای این کار یک الگوریتم دارد که تعیین می‌کند کدام صفحات به چه ترتیبی نشان داده شوند. اینکه این الگوریتم چگونه کار می‌کند یک راز است. هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌داند که چه عواملی در ترتیب نتایج جستجو تاثیرگذارند. الگوریتم گوگل ثابت نیست و مرتب تغییر می‌کند و عواملی که در تعیین اهمیت و ترتیب عوامل تاثیرگذار دخیل هستند نیز مرتب تغییر می‌کنند. گرچه این الگوریتم یک راز است گوگل به ما می‌گوید که چه چیزهایی مهم هستند، اما ما نمی‌دانیم چقدر مهم هستند یا حتی نمی‌دانیم که آیا گوگل همه‌ی فاکتورها را برملا کرده است یا نه. با این حال آزمایش و تجربه می‌تواند درک خوبی از این عوامل مهم در اختیار ما قرار بدهد.

صفحه‌‌ی نتایج گوگل:

بنابر گفته‌های خود گوگل، پس از یک جستجو، صفحه‌‌ی نتایج گوگل یا همان SERP تقریبا 7 تا 10 لینک می‌یابد و نمایش می‌‌دهد که بهترین تطابق را با جستجوی شما دارند. این نتایج در واقع نتایج ارگانیک هستند. هرچه سایت‌ شما پایین‌تر و در صفحات عقب‌تر باشد احتمال اینکه کسی آن را پیدا کند کمتر و کمتر می‌شود. در بالای این 10 لینک صفحه‌ی اول نیز معمولاً لینک‌های تبلیغاتی مرتبط با کلیدواژه‌ی جستجوشده قرار دارند که توسط سامانه‌ی Adwords گوگل ثبت شده‌اند. هزینه‌ی این تبلیغات به رقابت نهادهای مختلف بر سر آن کلیدواژه بستگی دارد.

ارزش لینک‌ها برای موتورهای جستجو:

بسیار مهم است که بدانید گوگل و دیگر موتورهای جستجو مانند بینگ و یندکس چگونه از لینک‌ها استفاده می‌کنند. تعداد لینک‌هایی که به یک صفحه‌ی وب ارجاع می‌دهند تعیین‌کننده‌ی اهمیت آن صفحه‌اند. پس هرچه یک وب‌سایت تعداد لینک‌های ارجاعی بیشتری داشته باشد نزد موتورهای جستجو اهمیت بیشتری دارد، هم لینک‌های داخلی (لینک‌های داخلی وب‌سایت A به خودش) و هم لینک‌های خارجی (لینک‌های وب‌سایت های B و C  به وب‌سایت A) می‌توانند در رتبه‌بندی یک وب‌سایت در گوگل تاثیرگذار باشند اما برخی لینک‌ها از بقیه مهم‌تر هستند. لینک‌‌های وب‌سایت‌هایی که خودشان لینک‌های ارجاعی بالایی دارند، مثل سی ان ان و نیویورک تایمز و غیره، بسیار مهم‌تر از لینک‌های وب‌سایت کوچک‌تر هستند. اهمیت همین لینک‌ها بود که منجر به شروع کمپین‌های لینک‌سازی در حوزه‌ی سئو شد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که صرفا کسب لینک‌های مفید و منطقی استراتژی خوبی است و اگر به سراغ خرید لینک یا استفاده از لینک‌های شک‌برانگیز بروید ممکن است گوگل شما را تنبیه کند.

سئو و گوگل:

همان‌طور که در نوشته‌ی «سئو چیست» اشاره شد، سئو فرایند کسب و افزایش کیفی و کمی ترافیکِ وب‌سایت از نتایج جستجوی رایگان، ارگانیک و طبیعی در موتورهای جستجوست. در همین راستا، در سئو تلاش بر این است که یک وب‌سایت بنابر الگوریتم گوگل و مکانیسم گوگل شکل بگیرد و ساختاربندی شود. با اینکه الگوریتم گوگل همواره پنهان بوده است اما بیش از یک دهه‌ تجارب سئوکاران منجر به شکل‌گیری ایده‌هایی کلی در حوزه تعیین عوامل مهم و تاثیرگذار شده است.

به اشتراک بگذارید...

2 نظر در “سئو: گوگل چگونه کار می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *