واژگان و مفاهیم اساسی سئو، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا

در این نوشته که چند قسمتی خواهد بود و به تدریج قسمت‌های بعدی آن اضافه خواهد شد به توضیح واژگان سئو و واژگان دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم سئو، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا می‌پردازیم. برای آشنایی با مفاهیم کلی‌تر به نوشته‌های مقدماتی سئو و دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید. آشنایی با این مفاهیم هم برای کسانی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند و هم برای کاربران وب بسیار مفید است و دید بهتری به مخاطب ارائه می‌کند. لیست واژگان به ترتیب حروف الفبای انگلیسی خواهد بود.

واژگان مرتبط با سئو و دیجیتال مارکتینگ

واژگان سئو و واژگان دیجیتال مارکتینگ: مفاهیم مرتبط و اساسی

 

ریدایرکت 301 یا 301 Redirect:

روشی است برای هدایت بازدیدکننده از یک صفحه‌ی وب به صفحه‌ای دیگر. این نوع ریدایرکت باید برای ریدایرکت‌های دائمی استفاده شود. به عنوان مثال، اگر شما صاحب وب‌سایت exampleA.com هستید و می‌خواهید همه‌ی ترافیک آن به وب‌سایت exampleB.com هدایت شود باید وب‌سایت exampleA.com را از طریق ریداریک 301 به exampleB.com هدایت کنید. توجه داشته باشید که وقتی وب‌سایتی را راه‌اندازی می‌کنید باید برای موتور جستجو و Google Analytics مشخص کنید که ادرس با www اصلی است یا آدرس بدون www و راه اصلی برای این کار همین ریدایرکت 301 است. اگر این کار را نکنید گوگل ترافیک سایت شما را بین این دو تقسیم می‌کند.

 

ریدایرکت 302 یا 302 Redirect:

روشی است برای هدایت بازدیدکننده از یک صفحه‌ی وب به صفحه‌ای دیگر که برای موقعیت‌های «موقتی» استفاده می‌شود.

 

خطای 404 یا 404 Error:

این خطا هنگامی رخ می‌دهد که بازدیدکننده می‌خواهد به صفحه‌ای برود که وجود خارجی ندارد. این خطا ممکن است به‌خاطر تغییر آدرس یک صفحه یا پاک شدن آن نمایش داده شود.

 

الحاقات تبلیغ یا Ad Extension:

اطلاعاتی الحاقی و اضافی که می تواند در تبلیغات گوگل ادووردز (Adwords) به تبلیغ اضافه کرد، از جمله آدرس، قیمت، دانلود، آدرس سایت و غیره. الحاقات تبلیغ به تبلیغ‌کننده کمک می‌کنند تبلیغی غنی‌تر با اطلاعات بیشتر ایجاد کند.

 

حساب مدیریت تبلیغات یا Ad Manage Account:

حساب تبلیغاتی اصلی در فیسبوک است که تبلیغات در فیسبوک و شبکه‌های تبلیغاتی وابسته به آن همچون اینستاگرام را ممکن می‌کند.

 

شبکه تبلیغات یا Ad Network:

گروه یا مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که تبلیغ در آن ظاهر می‌شود. به عنوان مثال، گوگل دو شبکه تبلیغاتی دارد: شبکه‌ی جستجو یا Search Network که همان تبلیغات متنی است که در نتایج جستجو دیده می‌شود، و شبکه‌ی نمایشی یا Display Network که مربوط به تبلیغات تصویری است و تصویر تبلیغ در تمام وب‌سایت‌هایی که با گوگل همکاری می‌کنند (یعنی در سیستم Adsense ثبت‌نام کرده‌اند) نمایش داده می‌شود.

 

گوگل ادوردز یا Google Adwords:

برنامه‌ی تحت وبی که متعلق به گوگل است و تبلیغ‌کنندگان از طریق آن به تبلیغ در گوگل و یوتوب و بقیه‌ی شبکه‌های وابسته به گوگل می‌پردازند. گوگل ادوردز مکان اصلی تبلیغات کلیکی در وب است.

 

متن جایگزین یا Alt text:

شاخصی است که به کد html یک تصویر اضافه می‌شود و اطلاعات عکس را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که با دیدن تصویر مشکل دارند. بهترین رویه در سئو این است که هنگام اضافه کردن عکس به متون، در باکس alt text شرح کاملی از محتوای عکس ارائه کنید. بدین‌ طریق عکس شما در نتایج جستجوی تصویر هم یافت می‌شود.

 

گوگل آنالیتیکس یا Google Analytics:

فضایی است تحت وب که به وب‌مسترها کمک می‌کند آمار و اطلاعات بازدیدکنندگان از سایت‌شان را دریافت کنند. این برنامه به وب‌مستر کمک می‌کند منشاء بازدیدکننده و نیز نحوه‌ی رفتار وی در وب‌سایت را بررسی و تحلیل کند.

 

متن لینک (انکر تکست) یا Anchor Text:

کلمات قابل کلیک در یک هایپرلینک را متن لینک می‌گویند. این فاکتور برای سئو و گوگل اهمیت زیادی دارد زیرا به گوگل می‌گوید که مقصد هایپرلینک کجاست. به عنوان مثال وقتی متن یک هایپر لینک «مرجع اطلاعات سئو» است گوگل می‌فهمد که در وب‌سایت مورد نظر اطلاعاتی در مورد سئو به مخاطب ارائه می‌شود و ممکن است در جستجوهای مرتبط یا سئو این وب‌سایت را در لیست نتایج قرار دهد.

 

گوگل ادسنس یا Google Adsense:

ادسنس به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق درج تبلیغاتِ گوگل کسب درآمد کنند. صاحبان وب‌سایت‌ها باید وب‌سایت خود را در ادسنس ثبت کنند. گفتنی است که امکان استفاده از این سرویس در ایران وجود ندارد.

 

الگوریتم یا Algorithm:

فرایند یا مجموعه از قواعد که رایانه‌ها برای اجرای یک کار از آن پیروی می‌کنند. در حوزه‌ی سئو و دیجیتال مارکتینگ الگوریتم به مجموعه‌ای از فرایندها اطلاق می‌شود که گوگل برای رتبه‌بندی یک وب‌سایت در نتیاج جستجو استفاده می‌کند، به عنوان مثال پنگوئن و پاندا از الگوریتم‌های مهم گوگل هستند که به ترتیب کیفیت لینک‌ها و محتوای سایت‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کنند.

 

اتوماسیون یا Automation:

استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای برای انجام کارهای تکراری که معمولاً بدون دخالت انسان قابل انجام هستند. به عنوان مثال، برنامه‌هایی که به‌طور خودکار به مخاطبان یک وب‌سایت ایمیل‌های هفتگی و ماهانه ارسال می‌کنند.

 

میانگین موقعیت یا Average position:

معیاری سنجشی است که به تبلیغ‌کنندگان در گوگل ادوردز کمک می‌کند تا بفهمند تبلیغ‌شان به‌طور متوسط در کجای نتایج جستجو نشان داده می‌شود.

 

در این نوشته واژگان سئو، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا تا پایان حرف A پوشش داده‌ شدند. در پست‌های بعدی به تعاریف واژگان دیگر خواهیم پرداخت.

به اشتراک بگذارید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *