بازاریابی محتوا یا Content Marketing: دو اصل اساسی برای شروع

در این نوشته در راستای شروع مباحث تولید محتوا و بازاریابی محتوا به معرفی دو اصل اساسی در بازاریابی محتوا می‌پردازیم. برای درک بهتر مطلب می‌توانید نوشته‌ی مربوط به معرفی دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید یا سایر مطالب دسته‌بندی دیجیتال مارکتینگ را مشاهده کنید.

بازاریابی محتوا

همیشه در ابتدای کار یک سوال مطرح می‌شود: برای شروع بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ به چیزهایی نیاز است؟ به‌طور کلی دو اصل اساسی در بازاریابی محتوا وجود دارد:

  1. درک اهدف
  2. تعیین ماموریت

این دو اصل نقشی کلیدی دارند، زیرا نه‌تنها به شما در مشخص کردن نوع محتوایی که باید تولید شود کمک می‌کنند بلکه ذره‌بینی هستند که از طریق آن می‌توانید کارهایی را که نباید انجام بدهید معین کنید.

بازاریابی محتوا

درک اهداف:

محتوا هیچ‌گاه نباید صرفاً جهت تولید محتوا خلق شود. این یعنی که محتوا باید حامیِ حداقل یک هدف اصلیِ مرتبط با بازاریابی یا کسب و کار باشد. به این فکر کنید که می‌خواهید محتوای تولیدشده چگونه به کسب و کارتان کمک کند:

  • آیا می‌خواهید برای برندتان آگاهی‌سازی کنید و بقیه را از وجود برند خود مطلع کنید؟
  • آیا می‌خواهید ایمیل لیست ایجاد کنید؟
  • آیا می‌خواهید مشتریانِ بالقوه را در مسیر تبدیل‌شدن به مشتری قرار بدهید؟
  • آیا می‌خواهید مخاطب خود را به مشتری‌هایی که خرید می‌کنند تغییر بدهید؟
  • آیا می‌خواهید مشتری‌های فعلی‌تان را حفظ کنید یا میزان خریدشان را افزایش بدهید؟
  • آیا می‌خواهید مشتری‌های خود را به مبلغان کسب و کارتان تبدیل کنید؟

باید مدام از خود بپرسید که «این پروژه چطور به کسب و کار من کمک می‌کند؟». اگر متوجه شدید که محتوای تولید شده حامیِ اهداف‌تان نیست باید تجدیدنظر کنید.

تعیین ماموریت:

ماموریت شما بیانگر دلیل وجود داشتن کسب و کارتان است، و البته بیانگر الویت‌ها و دیدگاه‌هایی که در راه رسیدن به اهداف‌تان به آنها پایبند خواهید بود. ممکن است ماموریت کسب و کار شما به‌عنوان مثال «ارائه‌ی به‌روزترین مطالب درحوزه‌ی بازاریابی» باشد. این ماموریت باید سه عنصر اصلی فعالیت‌های بازاریابی موفق را خطاب قرار دهد:

  1. مخاطب اصلی کیست: فردی که بیشترین سود را از محتوای شما می‌برد.
  2. چه چیزی به مخاطب ارائه خواهد شد: انواع اطلاعاتی که از طریق محتوا به مخاطب ارائه خواهید کرد.
  3. نتیجه‌ی مطلوب برای مخاطب: کارهایی که مخاطب پس از استفاده از محتوای شما قادر به انجام‌شان خواهد بود.

اینجا مهم است بدانید که مخاطب‌تان هیچ‌گاه نباید «همه و هرکس» باشد، حتی اگر موردی بیابید که برای همه مفید باشد. تا جای ممکن ریز و دقیق باشد و سعی کنید مخاطب خود را خوب بشناسید. ممکن است چند مخاطب متفاوت داشته باشید و این ایرادی ندارد، مهم این است که بدانید کجا نیازهای مخاطبان کاملاً متفاوت می‌شود و اینجاست که باید برای هر یک محتوایی جداگانه درنظر بگیرید.

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *