جستجو در گوگل: رفتارشناسی کاربر

در نوشته‌های قبلی نحوه‌ی عملکرد گوگل را شرح دادیم. در این نوشته به نحوه‌ی رفتار کاربر به‌هنگام جستجو خواهیم پرداخت. قبلاً اشاره شد که باید محتوای خود را برای کاربر خلق کنید و نه برای موتور جستجو. یکی از مهم‌ترین اِلِمان‌های ایجاد یک استراتژی مارکتینگ آنلاین بر مبنای سئو همدردی با کاربر یا مخاطب است. وقتی مخاطب و هدف خود را مشخص کنید بهتر می‌توانید به مخاطب دسترسی پیدا کنید و او را حفظ کنید. ابتدا به انواع رفتار کاربر در موتور جستجو می‌پردازیم:

جستجو در گوگل

انواع جستجو:

  1. جستجو برای اقدام: کاربر می‌خواهد اقدامی انجام بدهد، به عنوان مثال خرید یک محصول، گوش دادن به یک موزیک، خرید بلیت هواپیما و …
  2. جستجو برای آگاهی: کاربر می‌خواهد به اطلاعاتی دست پیدا کند، به عنوان مثال یافتن بهترین رستوران، آشنایی با یک برند، کسب اطلاعات یا مطالعه‌ی نقد در مورد یک محصول و …
  3. جستجو برای رفتن به جایی مشخص در اینترنت: کاربر می‌خواهد به جایی مشخص برود، به عنوان مثال فیسبوک، لینکدین، وب‌سایت یک برند و …

وقتی کاربر عبارتی را جستجو می‌کند با مجموعه‌ای از لینک‌ها در صفحه‌ی موتور جستجو روبه‌رو می‌شود و چشم خود را به نتایج بالای صفحه‌ی جستجو، و نه لزوماً به لینک‌های تبلیغاتی بالای صفحه، می‌دوزد. سپس روی یک لینک کلیک می‌کند تا به هدفی که در ذهن دارد برسد. اگر این هدف یا نیاز برآورده نشود وی دوباره به صفحه‌ی جستجو باز می‌گردد و روی لینکی دیگر کلیک می‌کند یا عبارت جستجوی خود را این‌بار با دقت بیشتر اصلاح می‌کند تا به محتوای مورد نیازش برسد. آیا وقتی کاربر پس از جستجوی یک عبارت به وب‌سایت شما می‌رسد نیازش برطرف خواهد شد؟ این مهم‌ترین وظیفه‌ی یک موتور جستجوست: اینکه اطلاعاتی را که به کاربر ارائه‌ می‌کند مرتبط‌ترین و معنادارترین اطلاعات موجود باشد. پس از خود بپرسید: مخاطب شما به دنبال چیست؟ و آیا وب‌سایت شما می‌تواند نیاز او را برآورده کند؟ پاسخ دادن به این سوال‌ها می‌تواند در حوزه‌ی تامین و تولید محتوا قطب‌نمایی دقیق در اختیارتان قرار بدهد.

به اشتراک بگذارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *